A két civil szervezet januárban kezdte el a közös munkát: adósságkezelésben nyújtottak segítséget hajléktalanságban élő embereknek, és workshopokat tartottak a témában a rászorulókat segítő szociális szakembereknek. A projekt a talpra állást, az adósságcsapdából való menekülést segítette. Nyolc hónap alatt harmincnégy ügyfél nyolcvannyolc ügyével foglalkoztak, és összesen körülbelül hétmillió forint adósságtól szabadították meg a hozzájuk fordulókat. Ez tizenhét elengedett tartozást jelent, tizenöt ügyfél harminc ügye pedig még jelenleg sem zárult le – ezekkel a továbbiakban is foglalkoznak.
Követeléskezelő cégek a hajléktalanságban élőkkel szemben
A projekt fontos tanulsága az volt a két civil szervezet munkatársai szerint, hogy egy adósság behajtására irányuló eljárás során az erőviszonyok rendkívül kiegyenlítetlenek. „A követeléskezelő cégek hatalmas erőforrásokat mozgósító jogász apparátussal dolgoznak, ők állnak szemben a gyenge jogérvényesítési képességgel rendelkező ügyfeleinkkel. Mint ahogy a Menhellyel közös együttműködésünkből is kiderült - de ez az Utcajogász jogsegélyszolgálatának általános tapasztalata is -, ezek a cégek sokszor már elévült követeléseket igyekeznek behajtani olyan embereken, akiknek a napi megélhetésükre sincs elegendő pénzük” – mondta dr. Kiss Natália, az Utcajogász jogász önkéntese.
Gondot okoz emellett az is, hogy az emberek sokszor nem is tudják értelmezni a követeléskezelő cégektől kapott, végrehajtásról szóló leveleket, így például az sem lesz számukra világos, ha a követelés elévült. Dr. Kiss Natália szerint „ez nem az ő hibájuk, mert az ilyen dokumentumok értelmezése sokszor egy jogásznak is fejtörést okoz”. Az Utcajogász tapasztalatai szerint az állami jogi segítségnyújtó szolgálat nem tud valós segítséget nyújtani a rászoruló emberek számára, így ők pénz hiányában elesnek attól, hogy törvény adta lehetőségeikkel élni tudjanak, ha nem keresik fel például az Utcajogász ingyenes jogsegély szolgálatát.
Sűrűn előfordul az is, hogy a követelésekről szóló írásbeli értesítéseket az adós nem, vagy csak nagyon későn kapja kézhez. Hivatalos levelek esetén a kézbesítési fikció gyakran ilyenkor is beáll, azaz a jogszabály szerint úgy kell tekinteni, mintha a címzett átvette volna azokat.
Drága telefont vetettek vele, most alig kap nyugdíjat
Naszvadi Tibor, a Menhely Alapítvány munkatársa elmondta, a legtöbb tartozás a projekt során segített ügyfeleknél áruvásárlásból, vagy banki tartozásokból keletkezett. „Egyik idős ügyfelünkkel például a családja vetetett egy drága telefont, és emiatt alig kap nyugdíjat.” Naszvadi Tibor úgy látja, fontos probléma az is, hogy a pénzügyi tudatossággal kapcsolatos edukáció épp azokra a hátrányos, veszélyeztetett területekre nem jut el, ahol a leginkább szükség lenne rá.
Mind az Utcajogász, mind a Menhely Alapítvány munkatársai egyetértenek abban, hogy a legnagyobb veszélyforrás ebben a helyzetben ügyfeleik számára az, hogy lehetetlenné válik az újrakezdés. „Az adóst a tartozása évtizedeken, sőt, egy egész életen át elkíséri, Damoklész kardjaként lebeg felette. Ha sikerül esetleg munkát találnia, vagy eléri a nyugdíjkorhatárt, azonnal megjelenik a végrehajtó, és egy pillanat alatt töri derékba a nehezen felépített minimális biztonságot.”
Habár a Menhely Alapítvány és az Utcajogász talpra állást segítő programjának egy szakasza most véget ért, a két civil szervezet már tervezi a folytatást azért, hogy még több kilátástalan helyzetbe került embernek segíthessen az újrakezdésben.